Friday, July 15, 2011

Sabar itu perlu..


Ini adalah antara sifat paling penting yang perlu ada dalam diri kita. Tanpa sifat sabar susah untuk kita teruskan hidup. Susah untuk kita berjaya dan sukar untuk kita memperoleh sesuatu yang diidamkan. Tambahan pulak bagi sesiapa yang kerjanya perlu berurusan dengan orang lain sudah tentu akan menghadapi situasi-situasi yang memerlukan sifat sabar yang sangat tinggi.

Bagi aku sendiri, orang yang sabar itu adalah orang yang dapat mengawal em0sinya dalam apa jua situasi yang berlaku sebelum bertindak.Dia tak akan cepat melatah dan cuba mengawal keadaan supaya segala keputusan yang diambil dapat memberi kebaikan kepada semua pihak. Orang yang sabar selalunya hanya akan bertindak sewajarnya apabila perlu.

Cuma kita sebagai manusia kadang-kadang tak mampu untuk menjadi yang terbaik. kadang kala tersasar dari landasan hinggakan kita tidak sabar dalam sesuatu perkara menyebabkan kita bertindak secara melulu. Tindakan yang melulu mungkin memberi natijah yang tidak baek namun itu tak bermakna kita perlu berputus asa. Apa yang penting cuma belajar dari pengalaman yang lalu supaya kita lebih bersabar dan tidak mengulang kesilapan yang sama.

"Kita adalah manusia...manusia tiada yang sempurna..tapi xsalah untuk kita cuba ke arah kesempurnaan tersebut..."

No comments:

Post a Comment