Tuesday, March 1, 2011

Jom Blajaq!!

[kg aku kat sik]

Assalammualaikum....

tiba2 pagi nie rasa nak wat kelas bahasa....wat kelas loghat utagha..[asyik tgk nombor jer tiap2 hari] he3...even sesetengah korang dh tahu serba sedkit perktaaan2 yg aku cuba highlight kan kat sini..tp xslahkan blaja skali ag...hik3..

untuk kali nie aku senarai putihkan 5 perkataan..tapi sebelum tu maap di pohon kalu2 ade org yg tak puas hati ngn penerangan akue nie..[ sorg member aku slalu ckp...ADE AKU KESAH!!]  berikut adalah perkataan2 yg aku pilih,..

Cengei
cengei adalah kata sifat [ adjective] yg membawa maksud garang atau bengis..digunakan untuk menerangkan keadaan seseorang yg sedang marah ..tidak senyum...muka ketat...Contoh ayat

" wei,hgpa xwat keja skolah ka...aku tgk cengei laen macm ja cikgu zul hari ni"
"mak hg cengei noh,sampai kita blk lewat skit pun kena marah"

Ketegaq 
ketegaq juga adalah kata sifat yg membawa maksud degil..di gunakan untuk seseorang yg tidak mendengar kata org laen walaupun diberitahu berkali2 untuk melakukan sesuatu..contoh ayat

"ketegaq sungguh budak nie..ak suruh p kedai sat pon xmau!!"
"hg nie awat ketegaq sgt,p mandi lekaih,satg pak hg blk marah plak"


Kutey
kutey merupakan kata kerja yg membawa maksud cubit...sering di praktikan oleh emak2 terhadap anak2 ketegaq[degil] hingga menyebabkan anak2 mengklasifikasikan emak mereka sbg seorg yg cengei[garang]. contoh ayat

"mak ckp diam..diam la! satg mak kutey baru tau!"
"aku kena kutey ngn mak aku sampai lebam paha nie..huk3.."


Cangkat
cangkat pulak menerangkan mengenai keadaaan air sungai tasik kolam mahupun empangan [kawasan yg mempunyai air] yg bermaksud cetek... contoh ayat

"jgn mandi belah sana..dalam...mandi belah cangkat skit..."
"xbest la mandi kt sini...cangkat sangat...xleh nak berenang"

Gerek 
gerek adalah kenderaaan yg digunakan oleh sesiapa saja yg membawa maksud basikal..sgt popular di negeri china dan merupakan transport kegemaraan budak2 kecik kg yg tingin nak naek moto tp xmampu.. Contoh ayat

"Mak..abg nak gerek...beli la..senang nak p skolah"
"weh,gerek sapa tu?smart aku tgk.."


itulah antara penerangan yg dpat aku buat untuk tatapan kwn2 semua...kalu salh tolong tunjukkan ek...sekian,.,



- alee -

d^______^b

4 comments:

  1. tau tak gerek tu kalo dlm bhsa sarawak mknanye bf/gf....

    ReplyDelete
  2. owh yeke...thanks 4 de info..
    d^_^b

    ReplyDelete
  3. umang aih..aq..ak..ark bunyi nya..boleh masuk la gak loghat utara..banding kelantan
    slm ziarah dan folo

    ReplyDelete
  4. kelantan ppon best..nnti wat loghat kelantan plak ek...thanks 4 following me dude...i'm already followed u..

    d^_^b

    ReplyDelete